بورس

اعلام جزئیات آغاز به‌کار بازار توافقی فرابورس

بازار توافقی فرابورس از شنبه ۱۵ مهرماه بر اساس مفاد دستورالعمل درج و نحوه انجام معاملات اوراق بهادار شروع به فعالیت خواهد کرد.
شرکت فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بازار توافقی فرابورس ایران از روز شنبه مورخ 1402٫07٫15 و بر اساس مفاد مندرج در دستورالعمل درج و نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار توافقی فرابورس ایران مصوب 1401٫08٫11 هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار شروع به فعالیت خواهد کرد که برخی مشخصات و نحوه انجام معاملات در بازار مذکور به شرح ذیل ارایه می‌شود.

1- مطابق بخش سه صورت‌جلسه سیصد و پنجاه و نهمین جلسه هیأت مدیره شرکت فرابورس ایران مورخ 1401٫12٫21 در خصوص روزهای معاملاتی و نحوه انجام معاملات اعم از ساعت آغاز و خاتمه جلسه معاملاتی با استناد به ماده هفت دستورالعمل درج و نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار توافقی فرابورس ایران، روزهای معاملاتی این بازار از شنبه تا چهارشنبه هر هفته به استثنای ایام تعطیل رسمی از ساعت 9 صبح تا 12:30 تعیین شد.

2- با استناد به ماده 8 دستورالعمل، مذکور، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در سهام، با درآمد ثابت و مختلط، با رعایت کلیه مقررات مربوط امکان انجام معامله را خواهند داشت.

3- با استناد به ماده 9 دستورالعمل مذکور، کلیه کارگزاران باید قبل از انجام اولین معامله، از مشتریان خود تأیید و امضای «اقرارنامه و بیانیه پذیرش ریسک) را اخذ کنند.

4- با استناد به ماده 10 دستورالعمل مذکور، دامنه نوسان روزانه قیمت و حجم مبنا در معاملات بازار توافقی اعمال نمی‌شود.

5- با استناد به ماده 11 دستورالعمل مذکور، انجام معاملات به صورت روزانه ممنوع است و امکان فروش سهام خریداری شده در روز جاری برای مشتریان وجود ندارد.

6- با استناد به ماده 12 دستورالعمل مذکور، معاملات صرفاً به روش معامله بلوک و معامله عمده انجام خواهد شد و معاملات در بازار عادی امکان پذیر نخواهد بود.

7- با استناد به ماده 13 دستورالعمل مذکور، ارسال سفارش تنها از طریق ایستگاه‌های معاملاتی نامک و صرفاً با اعتبار زمانی روز امکان پذیر است.

8- با استناد به ماده 14 دستورالعمل، مذکور ورود هر سفارش در سمت خرید باید به گونه‌ای باشد که مجموع حجم ارزش سفارشات فروش انتخاب شده برای معامله آن سفارش خرید به میزان حداقل یک دهم درصد از سرمایه پایه شرکت یا پنج میلیارد ریال (هر کدام کمتر (است. باشد. در هر صورت مجموع معاملات ناشی از یک سفارش خرید با نصاب کمتر از حجم یا ارزش مذکور انجام نخواهد شد.

9- با استناد به ماده 17 دستورالعمل مذکور، استفاده از اعتبار برای خرید سهام و حق تقدم سهام در نمادهای معاملاتی اوراق بهادار ناشر بازار توافقی یا تخصیص اعتبار بر مبنای سهام ناشر بازار توافقی مجاز نیست.

لازم به تاکید است جهت اطلاع بیشتر از جزئیات نحوه درج و نحوه انجام معاملات در بازار توافقی می‌توانید به “دستورالعمل درج و نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار توافقی فرابورس ایران مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا