مطالب متفرقه

چیلرهای تراکمی با کمپرسور اسکرال

لازم است یادآوری شود مطلبی که در این جا اشاره می شود، برای سردکن های تراکمی دارای کمپرسور اسکرال فارغ از نوع کندانسور، هوا خنک یا آب خنک است. چیلرهای اسکرال تراکمی عمل متراکم نمودن مبرد را به وسیله دو حلزونی از نوع غیر هم محور انجام می‌ دهند. در ابتدا گاز به بخش حلزون مانند وارد می شود، سپس چرخش این حلزونی و غیر هم محور بودنش، تراکم گاز مبرد بین جداره ها را سبب می شود. در نهایت گاز مبرد متراکم شده نیز از مرکز حلزونی ‌ها به سمت بیرون هدایت می شود. این کمپرسورها دارای صدای کمتری هستند و جریان گاز عبوری در آن ها، برخلاف کمپرسورهای پیستونی به صور پیوسته است. این کمپرسورها همچنین به طور نسبی قیمت مناسب تری دارند ولی در ابعاد کوچک تولید می ‌گردند.

در ساخت این نوع چیلرهای تراکمی، سازندگان از کمپرسورهای بیشتری به لحاظ تعداد استفاده می ‌کنند تا  بدین وسیله  بتوانند کنترل بهتری روی ظرفیت داشته باشند. همچنین این موضوع موجب افزایش تعداد قطعات برودتی و الکتریکی خواهد شد، ولی چون سایر قطعات اندازه های کوچک تری دارند، در قیمت نهایی تاثیر چندانی ندارد. اساس کار این گونه از کمپرسورها، استفاده کردن از یک و یا چند مارپیچ است و حجم میان دنده ای کاهش می‌ یابد. در نهایت نیز با ورود گاز مبرد کم فشار و چرخش مارپیچ و حرکت آن به مرور دارای تراکم بیشتری می شود و در نهایت نیز ماده مبرد به فرم گاز متراکم از انتهای آن ها خروج می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چیلر تراکمی به لینک زیر بروید:

https://ttmenterprise.com/%da%86%db%8c%d9%84%d8%b1-%d8%aa%d8%b1%d8%a7%da%a9%d9%85%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

چیلرهای تراکمی با کمپرسور سانتریفیوژ

کنترل‌ گر‌های فشار در چیلرهای تراکمی شامل کنترل کردن در فشارهای بالا و پایین

این وسیله به جهت کنترل کردن فشار در دستگاه است. دو عدد لوله موئین در این کنترل موجود است که لوله LP را به بخش مکش در کمپرسور و همچنین لوله HP را به بخش فشار بالا اتصال می دهد. در سیستم چیلر، کمپرسور می بایست با فشار مکش و دهش معین و مشخصی کار کند. با کاهش و افزایش این فشار، کنترل عمل می کند و دستگاه خاموش می شود. کنترل فشار بالا و همچنین فشار پایین قابلیت تنظیم یافتن را هم داراست. چنان چه کمپرسور در اثر فشار بالا قطع شود، باید از سیستم آن رفع عیوب شود و با فشردن کلید ریست، بازیابی اطلاعات دستگاه صورت گیرد، اما اگر در اثر فشار پایین، این قطع شدن صورت گیرد، دوباره در اثر افزایش گاز دستگاه روشن می ‌شود.

برخی از اجزای ساختمان یک چیلر تراکمی

  1. الکتروموتور: میل لنگ قطعه ای در موتور است که حرکت های خطی پیستون را به حرکت دروانی مبدل می گرداند، میل لنگ کمپرسور را به حرکت در می‌آورد. بنابراین حرکت دورانی در میل لنگ باعث حرکت رفت و برگشت پیستون داخل سیلندر می ‌شود و در نهایت، گاز مبرد در کمپرسور متراکم می گردد.
  2. کمپرسور: که گاز خروجی از اواپراتور را متراکم می کند و سپس با افزایش فشار و دمای آن، مبرد را به کندانسور وارد می ‌کند. اواپراتور مکانی است که در آن مایع سیال با عبور از آن، از حالت مایع به حالت گاز تبدیل می شود.
  3. کندانسور و چیلرهای هوا خنک و آب خنک: در چیلرهای تراکمی، کندانسور می تواند از انواع هواخنک یا آب خنک باشد. نوع هواخنک مبرد با هوای بیرون خنک می شود و از گاز به حالت مایع تغییر فاز دارد. در نوع کندانسور آب خنک نیز، مبرد از طریق در مجاورت قرار گرفتن با آب است که گرمای خود را از دست می دهد و از گاز به حالت مایع تغییر می یابد. در کندانسور آبی، نیاز به یک برج خنک کننده است که برای خنک کردن دوباره آب در گردش کندانسور کاربردی است.
  4. شیر سرویس کندانسور: جهت بستن لوله خروج مبرد از کندانسور، سرویس، نگهداری، تعمیرات و توقف طولانی دستگاه شیر سرویس کندانسور استفاده دارد.
  5. شیر تغذیه ماده مبرد: در شارژ سیستم شیر تغذیه ماده مبرد مورد استفاده قرار می گیرد.
  6. صافی رطوبت گیر و یا فیلتر درایر: از آن جایی که وجود جامدات و رطوبت در دستگاه تبرید موجب بروز اشکالاتی می‌ شود، به موجب جلوگیری از این اشکالات، فیلتر برای گرفتن مواد جامد و رطوبت موجود در سیستم استفاده می ‌شود.
  7. اواپراتور: ماده مبرد در سردکن تراکمی پس از عبور کردن از شیر انبساط، وارد اواپراتور می ‌شود و سپس داخل لوله ‌های مسی تبخیر می شود و به حالت بخار از اواپراتور خارج می ‌گردد. تبخیر در اواپراتور موجب سرد شدن آب جریان یافته در پوسته می شود. سپس آب از محل به سوی هواساز و فن کویل ها روان و در بازگشت از هواساز یا فن کویل از محل وارد اواپراتور چیلر تراکمی می‌ گردد.

در برج خنک ‌کننده موجود در چیلر، از سیکل چرخشی آب استفاده می شود. یک برج خنک کننده به طور همزمان در کاهش گرما و حرارت سیستم و انتقال این گرمایش ثانویه برای افزایش بهره ‌وری سایر قسمت های موتورخانه عمل می کند.

اصول کار در سردکن یا چیلر تراکمی

اصول کار در سردکن تراکمی به این شکل است که سیال مبرد وارد لوله ‌ها و یا تبخیر کننده ای که در داخل اتاق (یا محلی که می ‌خواهیم سرد کنیم) می ‌شود و گرما از هوای موجود در اتاق به سیال مبرد انتقال داده می ‌شود. سیال در نتیجه گرماگیری تبخیر می گردد و بعد درجه حرارت اتاق کاهش می یابد. لازم به ذکر است در مراحل بعد، وقتی که بخواهیم تزریق گاز کنیم، می بایست شیر سرویس آن بسته شود. در حالت کارکرد سردکن تراکمی کلیه شیرهای آن باید باز باشد. (شامل مکش و رانش و مایع). به منظور روشن کردن چیلر تراکمی نخست فن برج، سپس پمپ فن کویل و پس از آن هم پمپ برج روشن می شود. برای وکیوم کردن سردکن به وسیله پمپ وکیوم، می بایست سردکن خاموش شده باشد. پمپ خلا (Vacuum Pump) دستگاهی است که با تخلیه کردن مولکول های هوا یا گاز از محفظه ای آب‌ بندی شده، یک فشار منفی و یا خلا نسبی ایجاد می ‌کند. به منظور روغن زدن هم می بایست دستگاه خاموش باشد. سطح شیشه نشانگر مایع مبرد می بایست صاف و فاقد حالت کف زدگی باشد.

خرید انواع چیلر از توسعه تدبیر و تلاش ماندگار

شرکت توسعه تدبیر و تلاش ماندگار جزء معتبرترین تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع نیز هست و با احداث کارخانه ای وسیع تلاش می کند تا با بهره گیری از دانش نیروی های جوان و متخصص، محصولات و تجهیزات صنعتی فعال در این حوزه را با بهترین کیفیت تولید نموده و با قیمتی مناسب در اختیار هم میهنان خود قرار دهد. در ادامه به طور مختصر به معرفی برخی از باکیفیت ترین محصولات این شرکت می پردازیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا